Circulara de crăciun

Sfântul Francisc  a dorit să sărbătorească Crăciunul anului 1223 la Greccio, astfel încât să vadă cu propriii ochi grota din Betleem cu Pruncul Isus, cu Preacurata Fecioară Maria şi cu Sfântul Iosif. Toma de Celano, unul dintre primii care l-au urmat, fiindu-i şi primul biograf, îşi aminteşte de eveniment astfel: ”Preafericitul Francisc, aşa cum făcea de nenumărate ori, cu 15 zile înainte de Crăciun l-a chemat pe domnul Ioan la el spunându-i următoarele: 'Dacă vrei ca sărbătoarea Domnului ce se apropie să o celebrăm la Greccio, grăbeşte-te să faci ceea ce îţi zic. Doresc să evoc amintirea  pruncului din Betleem aşa încât să pot vedea cu propriii ochi limitele copilului aflat în lipsuri, voiesc să văd cum este pus în iesle şi cum zace în fân lângă bou şi măgar'. Omul cel vrednic şi fidel, auzind porunca, s-a grăbit  să o asculte şi în locul ales a pregătit tot ceea ce îi ceruse sfântul. ... Ieslea era terminată, fânul pregătit şi au fost aduşi boul şi măgarul. Se sărbătorea simplitatea,  se celebra sărăcia, era slăvită umilinţa, iar Greccio se transformase în noul Betleem”. (în: Viaţa Sfântului Francisc de Assisi, Operele Fericitului Toma de Celano).

            De atunci avem şi noi obiceiul să pregătim ieslea. Aceasta ne ajută să putem trăi cu o pietate mai profundă  taina Naşterii Domnului. În jurul ieslei se află Sfânta Familie! De câte ori ne închinăm cu rugăciunea străbunilor noştri: ”Isuse, Marie, Iosife, vouă vă dă­ruiesc inima mea şi sufletul meu. Isuse, Marie, Iosife, ajutaţi-mă în cea din urmă luptă cu moartea. Isuse, Marie, Iosife, în pace cu voi să-mi dau sufletul meu.” (Traducere din Preoratorul Arhidiecezei de Alba Iulia, 2003).

            Pentru că sărbătorile noastre sunt aşa de bogate, Biserica, atât în Orient cât şi în Occident, a înţeles că este important ca protagoniştilor să li se consacre o sărbătoare solemnă sau o zi de amintire. De aceea este dedicată duminica de după Crăciun Sfintei Familii: Isus, Maria şi Iosif. Sfânta familie este idealul fiecărei familii creştine. În circulara de Paşti a anului curent având la bază Catehismul Bisericii Catolice am explicat doctrina Bisericii în ceea ce priveşte familia. De aceea nu mai repet acum cele spuse.

            În lumea de astăzi putem vedea cum familiile, societatea, naţiunea se află în criză; de aceea este întotdeauna necesară şi actuală abordarea unor teme legate de Familie, pentru că promovarea familiei este un punct-cheie pentru dăinuirea Bisericii înseşi. De aceea, Sfântul Părinte Francisc a convocat a III-a Adunare Generală Extraordinară a Sinodului Episcopilor pentru a dezbate problemele legate de dificultăţile pastoraţiei familiale. În acest scop a pregătit a XIV-a Adunare Generală a Sinodului Episcopilor care va avea loc în toamna anului viitor, având aceeaşi temă: pastoraţia familiei. Biserica nu poate schimba credinţa în esenţa ei. Sinodul Episcopilor este organ consultativ, nu legislativ. În  sfera credinţei (sau în materie de credinţă) numai Sfântul Părinte decide, atunci când în virtutea autorităţii sale de păstor suprem al Bisericii sau atunci când Colegiul Episcopilor în comuniune cu Papa proclamă printr-un act definitiv o învăţătură referitoare la credinţă sau la morală sunt de acord cu propunerea unei învăţături ca fiind definitivă. La aceste învăţături fiecare credincios trebuie să adere prin supunerea faţă de credinţă. Evanghelia, adică Buna vestire a Mântuirii noastre, este de neschimbat. Aceasta înseamnă că Evanghelia neschimbată trebuie tradusă fiecărei generaţii astfel încât să fie înţeleasă de oricine. De aceea Sinodul Episcopilor nu poate schimba sau îmblânzi învăţătura Bisericii despre căsătorie şi familie (legământ sacramental prin care două persoane libere, bărbat şi femeie, se unesc pentru toată viaţa lor şi primesc de la Dumnezeu harul de a-şi îndeplini cu fidelitate şi până la moarte îndatoririle şi deschiderea către fecunditate), putând doar discuta despre aplicarea pastorală a acestei doctrine. Este bine cunoscut faptul că mass media încearcă să scoată în evidenţă câteva cuvinte, propoziţii rostite fie de Sfântul Părinte, fie de Părinţii sinodali, spunând că Biserica îşi va schimba doctrina despre Familie! Iubiţi fraţi şi surori în Cristos! Vă rog, nu ascultaţi mass media sau aşa-zisele revelaţii personale care nu se pot verifica, ci rămâneţi fideli acelor învăţături bisericeşti pe care la botez părinţii şi naşii în numele nostru le-au  profesat, şi pe care noi înşine le-am repetat la mir. În cărţile de rugăciune ale străbunilor noştri apare foarte frumos acest îndemn: ”Cred în toate acelea ce Biserica Catolică îmi oferă să cred”. La înălţarea la cer Domnul nostru Isus Cristos nu le-a dat în mână apostolilor săi Catehisme, ci a înfăptuit o Biserică vie, căreia i-a încredinţat vestirea Vieţii Veşnice: ”Cine vă ascultă pe voi pe mine mă ascultă” (Lc 10, 16). A trimis Duhul Sfânt care ”vă va călăuzi în tot adevărul” (In 16, 13). De aceea noi, în calitate de creştini conştienţi, ascultăm şi urmăm învăţăturile Bisericii.

            Prea cucernicilor confraţi preoţi, iubiţilor fraţi şi surori în Cristos precum şi tuturor oamenilor de bunăvoinţă le doresc un Crăciun plin de har şi un an nou binecuvântat!

ÎNALT PREA SFINŢITUL PĂRINTE JAKUBINYI GYORGY, ARHIEPISCOP ROMANO-CATOLIC DE ALBA IULIA