2015.03.05
IPS György Jakubinyi, arhiepiscopul romano-catolic din Alba Iulia a adresat o circulară credincioşilor si preoţilor din Arhiepiscopia Romano-Catolică de Alba Iulia despre studierea religiei în cadrul materiilor obligatorii la şcoală.
Ministerul Educaţiei, conform deciziei Curţii Constituţionale, a schimbat unele aspecte legate de educaţia religioasă din cadrul şcolilor. Potrivit noii prevederi, părinţii, care doresc ca odraslele lor să participe la orele de religie, trebuie să completeze un formular. În circulara sa, arhiepiscopul Jakubinyi atrage atenţia atât a preoţilor, profesorilor de religie, cât şi a părinţilor, că religia rămâne parte a materiilor de bază, doar că acei copii, ai căror părinţi nu completează cererea, nu vor avea medie la această materie.
Cei care nu completează formularul până la data de 6 martie 2015, nu vor studia o altă materie în loc de religie, ci vor avea mai puţine ore (supravegherea lor în acel timp trebuie soluţionată de către conducerea şcolii). Arhiepiscopul romano-catolic atrage atenţia asupra faptului că Biserica Romano-Catolică asigură profesori de religie bine pregătiţi, care, în afară de faptul că transmit informaţii utile elevilor în cadrul orelor de religie, contribuie şi la educaţia lor, dându-le bazele eticii atât de necesare în viaţa de zi cu zi. Iar părinţii trebuie să fie conştienţi că dacă îşi îndrumă copiii spre Dumnezeu, le asigură o viaţă mai bogată.
Într-un articol publicat în săptămânalul catolic Vasárnap, profesorul de religie Zsolt Tamási din Târgu Mures precizează că presa a interpretat în mod greşit decizia Curţii Constituţionale: ea nu se referă la faptul că religia trebuie scoasă dintre materiile de bază şi transformată – degradată – într-o materie opţională, ci se referă la faptul că părinţii trebuie să solicite în scris ca elevii să beneficieze de această posibilitate.
Desigur există posibiliatatea ca părinţii să nu fie informaţi corect şi astfel să creadă că necompletând cererea, îi scuteşte pe copii de o materie în plus. Tamási consideră că această opţiune, deşi aparent îi ajută pe copii, care oricum au un program supraîncărcat la şcoală, totuşi atrage atenţia asupra faptului că ceea ce la prima vedere pare a fi un ajutor, pe termen lung nu e o alegere neapărat favorabilă, deoarece astfel copiii nu au parte de educaţie religioasă, care într-o lume atât de bulversată le dă valori stabile. Desigur fiecare este liber să aleagă, dar Tamási speră că părinţii şi elevii nu se vor lăsa înşelaţi de o falsă iluzie a libertaţii, şi nu vor sacrifica educaţia religioasă doar pentru ca cei mici să aibă o „oră de libertate”.
Mie, ca redactorul şef a unor publicaţii religioase, îmi pare cel puţin interesant, uşurinţa prin care societatea – cu o mai mică sau mai mare convingere – concepe această tematică educaţională. Foarte mulţi concep într-un mod reducţionist problematica predării religiei în şcoli, gândindu-se la această o oră ca o oră de „propagandă” a bisericii în general, neobservând, că aceasta înseamnă singura ora din viaţa copilului, când se poate vorbi direct despre etică, solidaritate, credinţă în bunătatea omului, iubirea semenilor.
Să ne gândim un pic numai la fenomenul ecumenismului. Un copil care ajunge să înţeleagă în esenţă ecumenismul, va vedea în alte culori celelalte confesiuni, ba chiar religiile din anturajul său.
Ora de religie – predată bine –, ar putea fi o armă paşnică puternică împotriva intoleranţei şi agresivităţii societăţii de consum.
Desigur se pune automat şi întrebarea: oare ce însemană să predai bine această „materie”? E nevoie de mai multă evlavie, sau mai mult simţ pedagogic? Oricine poate preda această materie? Se acceptă într-o comonitate dată (la sate de exemplu) predarea religiei în şcoli într-un mod modern, cu chitară şi cântece religioase moderne?
La aceste întrebări – cred eu – , vom primi răspunsul, când societatea va fi mult mai exigentă faţă de acele curente biserico-politice, care nu au nici o legătură nici cu etica, nici cu Sfânta Scriptură.
http://corbiialbi.ro/index.php/contact/184-alegere-libera-8211-ora-de-religie/